Home ยป Blog ยป Nationaal park Ranomafana – Madagaskar
Afrika Madagaskar

Nationaal park Ranomafana – Madagaskar

Donkere wolken

Onderweg naar Ranomafana vanaf Ambositra stapelden de wolken zich in rap tempo op. Hoe dichter we bij het park kwamen, des te slechter werd de weg en des te donkerder werd de lucht en nog voor we onze eindbestemming bereikten kwam de regen met bakken naar beneden. En als het regent in Madagaskar dan regent het ook. Bovendien worden de wegen spekglad en daar moet je dan vooral ook niet al teveel over nadenken.. Maar een kleine zucht van opluchting kon ik niet onderdrukken toen we bij onze overnachtingsplek aankwamen.

Voor Madagaskar begrippen een luxe kamer

Onze kamer was vooral erg groot en zeker voor Madagaskar best ok. Verwacht hier sowieso geen luxe. Wij waren altijd al blij als er niet al teveel ongedierte rondkroop. ๐Ÿ™‚ En deze was echt prima! Met ventilator! Yay!

Hotel Centrest Seour

Vanwege de aanhoudende regen waren we min of meer genoodzaakt om ons avondeten in het hotel te nuttigen. We verbleven in Hotel Centrest en dat was echt prima (2005 waren wij er), maar het allermooist was de omgeving rondom het hotel. Je verblijft er in een soort bungalows en rondom het complex ligt een enorme tropische tuin. Alleen daar al vind je prachtige insecten, veel spinnen en kikkertjes en als je geluk hebt een kameleon of wat.

Kikkertjes in de tuin van het hotel

Het eten in het hotel was prima dus een acceptabele keuze als je ook door noodweer aan de locatie bent gekluisterd. Vroeg naar bed de eerste avond want de volgende dag zouden we om 7 uur vertrekken voor een tocht door Ranomafana park, op “jacht” naar onze eerste lemuren!

Ranomafana nationaal park | papertravels.nl

Ranomafana

Het gebied van Ranomafana is sinds 1991 een nationaal park, nadat hier de Goudmaki was gespot. Het park bestrijkt 416 vierkante kilometer en ligt in een bergachtig gebied, dus verwacht het nodige klim- en klauterwerk. De trails zijn overigens goed te doen, maar gek genoeg zitten de lemuren nooit op de trail. Haha.. Door de regen van de vorige dag was het her en der aardig glibberig en zeker zodra je even van het gebaande pad afging was het opletten. Sokken goed in de schoenen tegen onze vrienden de bloedzuigers.

Ranomafana | papertravels.nl
En zo loop ik dan heel charmant door de jungle te paraderen

Een gids en een klein groepje is altijd een goed idee in dit soort parken want verdwalen wil je echt niet en een gids ziet gewoon echt veel meer dan je in je eentje ziet. Wij liepen met zijn vieren (we waren met vrienden op reis) en de gids dus dat was een prima aantal. We zagen maar liefst 6 soorten lemuren: de red belly lemu (foto hieronder), de kleine bamboe lemuur, grote bamboe lemuur, gouden bamboo lemur, red fronted lemur, diadeem sifaka en – ook heel bijzonder – een leaf tailed gecko.

Red belly lemur

De gecko is niet zo zeer spectaculair maar het feit dat je hem uberhaupt ziet is best een wonder want als er iets een goede camouflage heeft dan is het wel deze gecko.

Leaf tailed gecko

Daar zou je zo voorbij lopen of niet? De gecko vertrouwt op zijn camouflage en blijft daardoor ook redelijk zitten als je iets dichterbij komt. Dit in tegenstelling tot andere gecko’s die altijd – floep – weer verdwenen zijn.

Al met al is Ranomafana zeker een aanrader als je in Madagaskar bent, al weet ik natuurlijk niet wat de situatie op dit moment is. Bezoekers aantallen zijn sinds ons bezoek iets gestegen maar natuurlijk altijd sterk afhankelijk van de politieke situatie.

Na onze hike door het park waren we rond de lunch in het enige restaurant dat het park rijk is en die hadden we beter over kunnen slaan. We zijn best geduldig en dat is ook altijd wel nodig in een land als Madagaskar maar na anderhalf uur kwam het eten eindelijk en de kip die Tom had besteld was zรณ taai dat er serieus geen doorkomen aan was. Hahaha… Dus sla het restaurant maar over en ga terug naar Ranomafana dorp voor รณf een lunch in het hotel of een lunch in een restaurant. Betere keuze.

Spinnen in de tuin!

Een rondje door de tuin leverde nog de nodige mooie plaatjes op en ook ’s avonds hadden we nog hoog bezoek in het restaurant.. ๐Ÿ™‚

Hoog bezoek in het restaurant... Een flinke jongen was dit!
Hoog bezoek in het restaurant… Een flinke jongen was dit!

Ranomafana | papertravels.nl

En we spotten onze eerste kameleon!

Nationaal park Ranomafana | papertravels.nl

Over de auteur

Simone van den Berg

Al van jongs af aan was ik geinteresseerd in reizen maar mijn moeder werd al wagenziek als er een auto langs kwam rijden dus erg ver zijn we nooit gegaan. In 1997 gingen Tom en ik voor het eerst op een verre reis naar Mexico en sinds die tijd zijn we hooked.. Al jaren houd ik dat allemaal bij in notitie boekjes... Vandaar Paper Travels

4 Comments

Click here to post a comment

• Yes! Ik herken het park gewoon al aan foto’s. Ik heb Ranomafana zo in mijn systeem opgeslagen, dat ik het telkens binnen no time herken. En toch is het maar gewoon een bos.. Het was mooi om tijdens mijn tweede bezoek te zien dat de tour in het donken niet meer in het park zelf was. Gewoon om de natuur te beschermen. Dat gaf me hoop voor de toekomst van Madagaskar ๐Ÿ™‚

• Ah dat is zeker goed! Wij hebben een speurtocht in het donker gedaan in de tuin van het hotel.. ๐Ÿ™‚ Daar was echt al zoveel te zien dat een bezoek in het park waarschijnlijk niet veel had toegevoegd. Wanneer ben jij voor het laatst in Ranomafana geweest? Ik zou heel graag nog een keer terug gaan naar Madagaskar maar aangezien ik niet goed loop denk ik dat het een lastig verhaal wordt in de parken… ๐Ÿ™

• De laatste keer was in 2013. Ik heb beide malen in Domaine Nature geslapen, waar houten bungalows die tussen de waterval naar het dorp toe staan. Geweldige plek! Da’s inderdaad jammer. Het zijn vaak pittige wandelingen. Vooral in de heuvels en in Isalo.

Welkom bij Paper Travels

Hoi! Mijn naam is Simone. Reisverslaafd, fotografie-nerd en foodie.
Op Paper Travels vind je reisverhalen, reistips, fotografietips en de lekkerste restaurantjes en beste hotels.
Lekker eten loopt altijd als een rode draad door onze reizen, want tenslotte maakt dat een reis nog net even specialer.

ConvertKit Form

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Het laatste reisnieuws in je inbox? Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief van Paper Travels!