Home » Blog » Whistler – Winter sprookje in Canada

Burned stew trailer | papertravels.nl
Burned stew trail – Blackcomb mountain

Winter wonderland

Ik ben gek op sneeuw. Niet het hele jaar en eigenlijk ook niet het hele seizoen maar als we in Nederland – zoals nu – geen sneeuw hebben begint het altijd een beetje te kriebelen. Dan wil ik witte bomen zien (zoals halverwege januari met die prachtige aangevroren mist! Ik moest werken maar anders had ik de hele dag door het bos gewandeld…) en veeel, veeel sneeuw. Eigenlijk hebben we dat soort sneeuw nooit echt in Nederland. Als het hier sneeuwt gaat er gelijk een bak pekel overheen, is het een en al ellende op de weg en is het binnen no time een bruine vieze drap. Dus…. voor echt mooie sneeuw moet je de grens over. Vind ik dan he…

20170122-049 Inpeperen

Millenium

En ooit, in een grijs verleden, gingen wij naar de mooiste sneeuwbestemming die ik tot nu toe gezien heb: Whistler in Canada. We waren er – ik zei al dat het lang geleden is – tijdens dat ene oudjaar waar veel om te doen was en wat vervolgens met een sisser het nieuwe jaar inging. Je weet wel; het beruchte Millenium of Y2K. Het moment dat voorzien was dat alle computers en elektronische en digitaal gestuurde dingen er spontaan mee op zouden houden. Natuurlijk gebeurde niks van dat alles en draaide de wereld gewoon door als voorheen.

Belle Neige B&B | papertravels.nl

Boek een limo!

Maar goed wij boekten dus een reis naar Whistler, Canada om kerst en oud- en nieuw daar te vieren. Twee weken die in die tijd de duurste reis ooit werden.  We vlogen op Vancouver, de dichtstbijzijnde luchthaven en omdat we vandaar natuurlijk een transfer moesten regelen naar Whistler hadden we besloten ons op te laten pikken door een limousine. Omdat we met vrienden waren bleek dat met vier personen uiteindelijk maar 50 dollar duurder dan een gewone taxi en wat een lol hebben we gehad in die limo! Er stond een glaasje champagne voor ons klaar en in het uiterste comfort reden wij lekker naar Whistler. (ongeveer 2-3 uur) Kan het iedereen aanraden!

20170122-139 Afdaling

Verse sneeuw

Het was natuurlijk ook nog in het niet-digitale tijdperk dus de foto’s die je hier ziet zijn ingescand en bijna allemaal gemaakt met mijn compact cameraatje. Een grote camera om je nek tijdens het skiën is niet zo handig namelijk. Bij aankomst in Belle Neige Bed & Breakfast (bestaat nog steeds!) waar wij een appartement hadden geboekt bij Myrna, de eigenaresse, lag er wel sneeuw maar geen verse sneeuw. Op onze vraag of er nog verse sneeuw zou komen begon Myrna te lachen. En waarschuwde dat we er nog maar even van moesten genieten nu we ons nog ‘gewoon’ konden voortbewegen.

20170122-142 Sneeuwkanonnen

Wandelen

En inderdaad, een paar dagen later ging het sneeuwen en hield het vervolgens niet meer op met sneeuwen. Per nacht viel er al snel een meter sneeuw. Een meter! Dat is veel sneeuw kan ik je vertellen. En dan blijkt dat al die sneeuw niet altijd even handig zijn. Ze zijn er op ingericht natuurlijk in Whistler maar er waren een flink aantal dagen dat we niet konden skiën vanwege die sneeuw. Niet dat we dat erg vonden want wandelen door de bossen was ook fantastisch.

Sneeuwpop maken voor de deur

Het enige risico – en onthoud dat er toen nog geen Google maps op je telefoon zat! – is dat je hopeloos verdwaald in die witte wereld. En dat is niet echt een pretje. Tijdens een van onze wandelingen raakten we compleet de weg kwijt. Alles was wit. Water was bevroren en de sneeuw lag erop dus ja, ook dat zag je niet. Uiteindelijk bleken we ergens op een golfterrein rond te dwalen en vonden we dankzij het treinspoor de weg weer terug. Vier uur later dan gepland kwamen we – gelukkig – weer bij ons huisje aan. Wat dat betreft ben ik wel blij met al die handige apps tegenwoordig. Maar dan nog moet je wel bereik hebben!

Geweldige leuke tocht op de sneeuwscooter

Sneeuwmobiel

Behalve skiën (waar ik overigens ontzettend slecht in ben…) maakten we een geweldige tocht op een sneeuwscooter (waar ik natuurlijk weer vanaf viel. Story of my life..) en gingen we raften om de Bald Headed Eagles te zien die in die periode in enorme getale daar rondhangen. Vanaf november tot begin van februari kun je het symbool van Amerika daar zien. De zalm is in diezelfde periode namelijk in enorme aantallen aanwezig om te paren en voedsel is er voor de roofvogels in overvloed. Schrik ook niet als je heel veel dode zalm tegenkomt tijdens het raften. Veel zalm sterft er een natuurlijk dood in die periode.

20170122-170 Al rijdende

Raften in de winter

Tijdens die paar weken werd ik een beetje verliefd op Canada. Overweldigend mooie natuur, hele aardige mensen (verrassend veel ook met een Nederlandse achtergrond) en van alles te zien en doen. Zelfs in de winter. We namen ons toen voor om zeker nog een keer terug te gaan, maar dat is dus nog steeds niet gebeurd. Tja… een rondrit door Canada met een camper in de zomer staat nog steeds op die ellenlange wensenlijst!

Topdingen om te doen in Whistler in de winter:

• Wil je ook naar Whistler dan vind je hier meer informatie over de regio.
  • Wij verbleven in Belle Neige. Inmiddels een stuk luxer geworden als ik het zo bekijk
  • Raften in de omgeving van Whistler om de bald headed eagles te zien kun je onder andere via Squamish Adventures
  • Met de sneeuwmobiel op pad?
  • Die allereerste foto is genomen op de top van Blackcomb mountain en je komt er via de Burned Stew Trail. Aanrader!

Bewaren

Over de auteur

Simone van den Berg

Al van jongs af aan was ik geinteresseerd in reizen maar mijn moeder werd al wagenziek als er een auto langs kwam rijden dus erg ver zijn we nooit gegaan. In 1997 gingen Tom en ik voor het eerst op een verre reis naar Mexico en sinds die tijd zijn we hooked.. Al jaren houd ik dat allemaal bij in notitie boekjes... Vandaar Paper Travels

Voeg comment toe

Click here to post a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

Welkom bij Paper Travels

Hoi! Mijn naam is Simone. Reisverslaafd, fotografie-nerd en foodie.
Op Paper Travels vind je reisverhalen, reistips, fotografietips en de lekkerste restaurantjes en beste hotels.
Lekker eten loopt altijd als een rode draad door onze reizen, want tenslotte maakt dat een reis nog net even specialer.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Het laatste reisnieuws in je inbox? Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief van Paper Travels!