bolzano airport
4100
HomeAlgemeenReistipsSky Alps

Sky Alps

Afgelopen week maakte ik mijn eerste persreis van Sky Alps voor Paper Travels. En tjongejonge wat voelde ik mij een blij mens. En wat vond ik het vervelend dat Simone zelf niet kon, not. Zonder verwachtingen, maar toch klein beetje stressy voor wat er allemaal zou gaan gebeuren, ging ik richting Rotterdam, vanwaar we zouden vertrekken.

bolzano airport
Sky Alps op Bolzano Airport

De eerste vlucht

Deze woensdag was de eerste vlucht van Sky Alps van Bolzano – Rotterdam vv en wij mochten bij de inhuldiging aanwezig zijn op het vliegveld. Ik was zelf nog nooit vanaf Rotterdam The Hague Airport gevlogen, maar ik vond het een aangename verrassing. Een knus vliegveld, al doe ik dan de professionaliteit waarschijnlijk tekort. Maar aangezien wij de enige waren en onze vlucht ook als enige op de borden stond, voelden we ons wel heel speciaal.

Sky Alps

Sky Alps is het project van Josef Gostner, die ook directeur van een energiemaatschappij is. Altijd al fan van vliegtuigen greep hij de kans om Bolzano Airport onder zijn hoede te nemen. Deze man wil vliegen duurzamer maken en heeft bedacht dat hij met deze vliegtuigmaatschappij mensen op een snellere en minder milieu belastende manier van en naar Zuid Tirol kan vervoeren. Ter vergelijking: deze vliegtuigen stoten de helft minder CO2 uit dan wanneer je met de auto dezelfde afstand af zou leggen. En het voordeel is dat je er een stuk sneller bent. Wij waren binnen twee uur op Bolzano Airport. In juni zijn de eerste vluchten van Sky Alps uitgevoerd naar de zomerbestemmingen, onder andere Ibiza, Rome en Parma, maar ook naar Düsseldorf en Berlijn. En vanaf nu dus ook als wintersportbestemming.

De Havilland Dash-8 Q400

De vliegtuigen waar Sky Alps mee vliegt zijn Havilland Dash-8 Q400. Het is een extreem snel turboprop-vliegtuig. Het kan afstanden vliegen met dezelfde snelheid als een vliegtuig met een turbojet, maar dus wel met minder CO2 uitstoot. Deze kist kan landen en starten op korte landingsbanen en dat maakt het efficiënt op regionale vliegvelden. Dus ook ideaal voor vliegveld Bolzano. Er kunnen 78 passagiers in en die zitten op heerlijke stoelen met voldoende beenruimte. Iets wat altijd een ding is als je in een vliegtuig zit. Daarnaast is het vliegtuig uitgerust met een systeem dat de trillingen van het geluid vermindert in de cabine. Vandaar de Q van quiet.

De inhuldiging

Toen we door de douane waren, moesten we wachten in de wachtruimte met zicht op de baan. We konden wat te eten en drinken nemen, maar we wilden natuurlijk ook het moment van landen niet missen. Gelukkig werden we goed op de hoogte gehouden en net toen ik een slok koffie wilde nemen werd er gezegd dat het vliegtuig voor de landingsbaan hing. Hup naar buiten en we werden precies voor het platvorm gebracht zodat we het feestelijke welkom goed konden zien. In de luchtvaartwereld is het gebruikelijk om een vliegtuig te huldigen met een waterboog van twee tenders. Daar taxiet de kist dan onderdoor. Ik kende dit gebruik wel, maar om er zo dicht bij te mogen staan was toch wel indrukwekkend. Zo gaaf!!

Bloemen en foto’s

Ik vond het ook leuk om te zien dat de mensen die werkzaam zijn op Rotterdam zelf ook zo betrokken zijn bij deze situaties. Nadat het vliegtuig op z’n plekje stond werd de crew welkom geheten met bloemen en werden er foto’s gemaakt. Wij dronken onze koffie ook op en daarna konden we boarden. Naast ons groepje van 13 personen waren er nog twee passagiers dus je kunt je voorstellen dat dit ook een heel speciaal gevoel is. Bijna met een privévlucht naar Bolzano. Helaas was het echt winterweer in Nederland, lees laaghangende bewolking en miezerregen. Dat maakte de foto’s minder mooi, maar zodra we boven de bewolking uitstegen scheen de zon. En omdat er zo weinig mensen in het vliegtuig zaten kon je foto’s maken van alle kanten.

SkyAlps italie 2
Aankomst in Bolzano

Sky Alps Bolzano – Bozen

Na de prachtige vlucht kwamen we aan op Bolzano – Bozen. Ook een klein regionaal vliegveld. Waar gelukkig wel de zon scheen voor een paar mooie foto’s. Heerlijk in het zonnetje wachtten we op onze transfer naar La Villa, waar we een paar dagen zouden verblijven in Hotel Antines. Daar zal ik jullie in een andere blog over vertellen.

Weer terug

Na een paar mooie dagen moesten we helaas weer terug. De vluchten van Bolzano – Rotterdam zijn op woensdag en zaterdag. Je kan dus perfect een paar dagen skiën, zonder al te veel reistijd. Ik ging om 07.00 uur de deur uit en om 15.00 uur stond ik voor het hotel in La Villa. Vanuit Bolzano is het ongeveer een uurtje rijden naar het prachtige skigebied van Alta Badia. Maar er zijn in Zuid Tirol meerdere skigebieden waar je naar toe kunt. Ik ben geen wintersporter maar ook om een paar dagen te gaan wandelen kun je prima naar dit gebied. Al moet ik bekennen dat ik wilde dat ik wel kon skiën want het zag er zo fantastisch uit.

Update: Op dit moment wordt er in februari en maart alleen op zaterdag gevlogen in verband met de huidige maatregelen. Check de website van Sky Alps voor het laatste nieuws.