Home » Reizen algemeen » De bagage is niet aangekomen. Wat nu?

De bagage is niet aangekomen. Wat nu?

door Simone van den Berg
Bagage is niet aangekomen. Wat nu?

Praktische tips als je bagage niet is aangekomen

Als je vaak op reis gaat, komt het vroeg of laat wel een keer voor: de bagage is niet aangekomen. Wat betekent dat? En wat moet je nu doen? Ben je verzekerd als je dagenlang rondloopt op je nieuwe zonnige bestemming met je dikke wintertrui? Kun je nieuwe kleding kopen en wordt dat vergoed? Een overzicht wat je moet doen als je bagage niet is aangekomen.

Om te beginnen is er natuurlijk verschil of je bagage niet is aangekomen op de heenweg of op de terugweg. Persoonlijk vind ik het minder erg als de bagage vertraagd is op de terugweg. Thuis heb ik wel backup. Ga ik echter juist op reis dan is het heel vervelend als de bagage er niet is.

Voorzorgsmaatregelen

Neem om te beginnen voorzorgsmaatregelen om te voorkomen dat je – zonder bagage in een vreemd land – geen schone kleding aan kunt doen zonder eerst de lokale winkels te vinden. Ga je naar een zonnige bestemming neem dan in je handbagage de volgende zaken mee:

  • schoon ondergoed voor 1 of 2 dagen
  • deodorant
  • tandenborstel
  • schoon tshirt
  • eventueel een korte broek of iets luchtigs

In negen van de tien gevallen komt de bagage redelijk snel dus als je die eerste twee dagen kunt overbruggen ben je al een heel eind. Ga je naar een koud land dan is het iets lastiger maar zorg ook dan voor dezelfde items en eventueel nog een warme trui als je ruimte genoeg hebt.

Luggagehero - Bagage is niet aangekomen? Wat nu te doen?

Geen waardevolle spullen in je koffer

Misschien overbodig om te melden maar stop geen dure apparatuur in je koffer. Laptop’s, camera’s en dergelijke horen niet thuis in je ruimbagage. Neem die mee in je handbagage. Opladers en dergelijke kun je wel in je koffer doen (en voor sommige bestemmingen moet dit zelfs) Die zijn makkelijker te vervangen dan de apparatuur zelf. Ook medicijnen meenemen in je handbagage. Je wilt niet op de plek van bestemming aankomen zonder je hartmedicijnen (om maar wat te noemen)

Foto van je tas, koffer of rugzak plus kenmerken

Komt je bagage niet aan dan moet je op de plek van bestemming je bagage beschrijven. Het is een stuk makkelijker als je een paar goede foto’s hebt van de specifieke kenmerken van je tas of koffer. Maak dus een foto van het geheel en eventuele specifieke kenmerken. Dan kun je die laten zien in plaats van dat je uit je hoofd moet beschrijven hoe je koffer eruit ziet.

Stapel met bagage en specifieke kenmerken

Bagage tags

Elke keer als ik op Schiphol ben kijk ik of de bagagelabels goed op mijn koffer of rugzak terecht komen. Staat de goede bestemming erop? Bovendien wacht ik even met weglopen tot ik mijn koffer op de band heb zien vertrekken. Dat zegt nog niks maar dan weet ik in ieder geval dat de labels kloppen.

Zorg ook dat je de tags krijgt én goed bewaard van jouw stukje van de bagagelabels. Soms worden ze ergens opgeplakt waar je ze snel kwijtraakt. Zorg ervoor dat je ze bewaard tot je de bagage weer in je bezit hebt.

Je komt aan en je bagage is er niet

Dat moment dat je bij de bagageband staat en jouw bagage maar niet wil verschijnen. Enorm frustrerend en natuurlijk altijd balen. Staan er meer mensen te wachten waarvan de bagage niet is aangekomen dan is er waarschijnlijk ergens een stapel achtergebleven of verkeerd terecht gekomen. Als je zeker weet dat je bagage er niet is, meld je je bij de desbetreffende bali voor vermiste of niet aangekomen bagage.

PIR report

Zorg ervoor dat je zo goed mogelijk je koffer omschrijft en laat de medewerker waar je de vermiste spullen meldt een Property Irregularity Report opstellen. Het zogeheten PIR report. Deze heb je nodig om een claim te kunnen doen bij de luchtvaartmaatschappij of bij je verzekering. Laat je gegevens achter. Je adres en het adres van je bestemming.

In veel gevallen zal je koffer alsnog met de volgende vlucht meekomen en door de luchthaven bezorgd worden. Op Sumatra misten wij een koffer. Al bij aankomst stond er iemand ons op te wachten. Ze wisten dus al dat er bagage niet was meegegaan. Terwijl wij aankwamen in ons hotel en aan het avondeten zaten kwam er al iemand van de luchthaven onze vermiste bagage brengen. Dat is het gunstigste geval.

Het kan soms veel langer duren of de bagage kan helemaal niet aankomen. Wat dan?

Wat zit er in je bagage die niet is aangekomen?

Vergoeding

De meeste vliegmaatschappijen hebben een standaard vergoeding voor de noodzakelijke items die je moet aanschaffen als je aankomt en geen bagage hebt. Zo kwam onze koffer ooit niet aan tijdens een vakantie in Griekenland. We moesten van alles kopen; badlakens, bikini, zwembroek, douchespul enzovoort. Die kosten werden vergoed door de maatschappij. Gelukkig kwam de bagage alsnog na drie dagen aan, want behelpen blijft het altijd.

Komt de koffer helemaal niet aan dan moet je bij je reisverzekering aankloppen. Afhankelijk van welke maatschappij je hebt gevlogen kan het zijn dat je aanvullende informatie moet geven over de inhoud van je koffer. Wat zat er precies in? Het formulier dat hiervoor wordt gebruikt heet een BIF (Bagage Inventory Form) Daarmee hopen ze de vind kans te vergroten.

Voor alle noodzakelijke spullen die je koopt als je koffer zoek is geldt een bedrag dat vergoed wordt door de maatschappij. Het kan iets variëren maar in de basis is de vergoeding rond de € 1300,- in totaal voor kleding en noodzakelijke items. Is je bagage twee dagen zoek dan geldt een bedrag per dag. Ga dus niet meteen shoppen voor 1300 euro.. 🙂 In sommige gevallen is vermiste bagage ook vergoed door je reisverzekering en ontvang je hier meer per dag dan via de luchtvaartmaatschappij. Is je bagage zoek dan is het altijd handig om even contact op te nemen met je reisverzekering om te checken wat de beste volgorde van actie is.

In de voorwaardes voor je reisverzekering kun je zien voor hoeveel je bagage standaard is verzekerd.

Na 21 dagen wordt je bagage meestal als officieel verloren beschouwd en kun je de claim verder afwerken met reisverzekering en/of luchtvaartmaatschappij.

Check ook de post bagage, bagage en wat neem je mee?

Delen is fijn!

Dit vind je misschien ook leuk

Laat een comment achter

* Door dit formulier te gebruiken ga je akkoord met het opslaan en inzien van de data die je ingeeft door deze website

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.