Quincy market 1
HomeStedenreisEen week vakantie in Boston
UsaUSA

Een week vakantie in Boston

Soms loopt je rooster even helemaal anders dan gepland. Vanwege een grote tankstoring op Schiphol hebben we na twee dagen nog eens 48 uur extra in Boston. Gelukkig blijkt het totaal geen straf te zijn om wat extra dagen in deze leuke stad door te brengen. Ik ben zelfs zo enthousiast dat ik na een paar maanden weer in de hoofstad van Massachusetts te vinden ben.

Veelzijdig Boston

Het is een veelzijdige stad, met veel historie (Amerikaanse revolutie, Boston Tea Party), maar ook een bekende studentenstad (Harvard, MIT) en de stad van kreeft en Clam Chowder. Boston doet soms Europees aan en is het rustigere en chille broertje van het hectische New York.

Een week vakantie in Boston

De stad verkennen

Een goede manier om een stad te verkennen is met de hop-on hop-off bus. Om een eerste indruk te krijgen duik ik vaak in zo’n bus om een ochtend rond te rijden en daarna zelf op pad te gaan. Ook dit keer besluit ik samen met collega’s de bus te pakken. Helaas regent het de hele ochtend en door de plastic covers die als ramen dienen kunnen we niks zien. De buschauffeur is tevens gids maar is niet goed te verstaan. Na een paar stops zijn we verkleumd en hongerig. Dus besluiten we snel uit te stappen en lopen we een visrestaurant binnen. Daar proef ik voor het eerst een kop Clam Chowder soep. Ook al ben ik geen grote fan van vissoep, deze soep is heerlijk romig en doet snel de busrit vergeten.

Na de lunch lopen we naar Cambridge. Deze wijk bruist van studenten en hier vind je Harvard en MIT (Massachusetts Institute of Technology) We kiezen voor een rondleiding op de campus van Harvard, dat door een student wordt gegeven. Zij vertelt ons de ins en outs van de campusleven en heeft leuke anekdotes. Na een middag rondstruinen tussen de prestigeuze gebouwen, willen we toch nog een poging wagen met de bus. Helaas zijn we te laat en rijdt de bus niet meer.

Harvard

Freedom Trail

Een leukere manier om de stad te verkennen, is door de Freedom Trail te lopen. Deze wandelroute door de stad brengt je op historische plekken zoals de Old City Hall en de USS Constitution. Ook Faneuil Hall marketplace/ Quincy Market is een stop die je zeker niet wilt missen. Hier vind je allerlei winkeltjes en kraampjes met onder andere vis, taart en good old hotdogs. Aan het einde van de trail kan je bij de haven een bootje terugnemen naar het centrum, een ideale afsluiter na heel wat kilometers lopen.

Quincy market

Beacon Hill

Eén van de oudste en leukste buurten van Boston is Beacon Hill. De naam komt van het baken dat ooit op de heuvel dienst deed om te waarschuwen voor indringers. Deze wijk staat bekend om de knusse straatjes, hobbelige stenen paden en huizen in koloniale stijl. In Charles Street vind je leuke vintage shops, restaurants en bookshops.

Cape Cod

Mocht je de stad even willen ontvluchten, dan zijn er genoeg mogelijkheden. Zo liggen het heksendorp Salem en Martha’s Vineyard niet ver van de stad. We besluiten op een zonnige dag de ferry te pakken naar Provincetown in Cape Cod. Dit schiereiland is geliefd bij Amerikaanse vakantiegangers en na 1,5 uur komen we aan in dit pitoreske dorp. Ik krijg meteen een vakantiegevoel Provincetown heeft een relaxte vibe met straatjes vol vintage- en boekenwinkels, galeries en restaurants onder de rainbow flags. Omdat de ferry alweer over een paar uur vertrekt, gaan een collega en ik nog even door met vakantie vieren en nemen de fietstaxi naar het strand. Onderweg komen we langs prachtige vakantiehuizen en schattige bed and breakfasts en hebben we spijt dat we niet een nacht kunnen overnachten. Aangekomen bij het strand ziet de zee er verleidelijk uit maar wordt er gewaarschuwd voor haaien. Even voel ik of ik in de strand scène van Jaws ben beland en sla het zwemmen maar over.

Die avond lopen we door het drukke Commercial street met straatmuzikanten, gay koppels die hand in hand slenteren en gezinnen die op zoek zijn naar een restaurant. Vanaf de ferry terug naar de stad kijk ik naar dit hippie dorp terwijl de zon ondergaat en weet zeker dat ik hier weer eens terug kom.

Een fijne afsluiter voor de vlucht terug is chillen in Boston Common park. Omgeven door eekhoorns, muziek en zwanenbootjes op het water bedenk ik hoe leuk deze stad is en ik het jammer vind dat deze mini vakantie er bijna op zit.

Boston Common

Wil jij ook naar Boston? Regel dan voor vertrek een ESTA Dit is verplicht als je Amerika binnen wilt komen zonder visum. Het is eenvoudig online te regelen!