Cork city gaol
IerlandIerland

Roadtrip Ierland – Van Cork naar Kilkenny

Van Cork naar Kilkenny

Het tweede stuk van onze roadtrip ging van Cork naar pittoresk Kilkenny. Het eerste stuk ging over de roadtrip van Dublin naar Galway en onderweg naar Cork werd eens te meer duidelijk hoeveel mazzel we hebben gehad met het weer toen we naar de Cliffs of Moher gingen. Eenmaal weg uit Galway hadden we regen, regen en nog meer regen. Maar dat weerhield ons natuurlijk niet om in Cork op pad te gaan.

Wat te doen in Cork?

Cork staat ook wel bekend als de foodie hoofdstad van Ierland en wij waren er te kort om alle foodie highlights te bekijken, maar een absolute must see is The English Market. Een indoor markt (zo ontzettend fijn met al die regen) waar je heerlijk kunt rondstruinen langs alle verse waar. En als je er dan toch bent; wij aten er de lekkerste hotdog ever. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heb opgelet hoe het tentje heette maar er staat er maar een met hotdogs dus kan eigenlijk niet missen. Wij kozen beiden voor The original. Dat is een hotdog met alles. En dan bedoel ik ook alles: augurkjes, knapperige utijes, mosterd, mayo, ketchup en volgens mij nog meer maar goed. Het was LEKKER. Aanrader dus. Daarna moest ik natuurlijk nog een scone met clotted cream en jam eten. Zo lekker!

Je maag is altijd te klein

Na deze copieuze lunch kwamen we natuurlijk weer tot de ontdekking dat je maag altijd te klein is om al het lekkers te kunnen proeven. Dat vind ik altijd jammer. Elke reis weer. Dus om al die gegeten calorieën er meteen maar weer af te lopen besloten we op zoek te gaan naar de Cork City Gaol, oftewel de oude gevangenis van Cork die inmiddels is omgebouwd tot museum.

Cork city gaol

De Gaol was in werking als gevangenis van 1824 tot 1927. Vanaf de opening in 1824 tot 1870 was de gevangenis een plek waar mannen, vrouwen en kinderen werden opgesloten voor vergrijpen. Vergrijpen die tegenwoordig alleen nog een tik op je vingers oplevert. Kinderen van 10 werden in de bak gegooid na het jatten van een appel. En of dat nou het gewenste effect had, want veel van die kleine crimineeltjes kwamen tientallen keren terug. Aldus de geschiedenis van Cork City Gaol. Vanaf 1870 werd er een nieuw stuk bijgebouwd en werd de gevangenis een ‘women only’ gevangenis.

Het museum is prachtig geconserveerd en door het gebouw heen hebben ze de gevangenen als wassen beelden neergezet om het een beeld te geven van de werkelijke situatie. Je kunt zelf even gaan liggen op een gevangenisbed zoals het in die tijd was. Weet je meteen je eigen bed weer wat beter te waarderen.

Ook aan de buitenkant is het de moeite waard om even rond te lopen over het gevangenisterrein. Je kunt hier gerust een uurtje besteden. De kosten voor een kaartje zijn € 10,- (2020) De gevangenis ligt ongeveer een kilometer vanaf het stadscentrum lopen.

Check ook de post van Nathalie over de top 5 dingen om te doen in Cork

Slapen in Cork

Slapen in Cork - Jury's Inn

Wij sliepen in The Jury’s Inn Cork. Een prima hotel dat net aan de rand van het centrum ligt zodat je alles op loopafstand hebt. De kamers zijn niet mega ruim, maar wel schoon en comfortabel en uiteindelijk kom je er toch alleen maar om te slapen nietwaar? Ik vond het een aanrader, mede vanwege de locatie. Het ontbijt is heerlijk ’s morgens en voor slechts € 9,- boek je het ontbijt erbij.

Mooi Kilkenny

In Kilkenny was ik natuurlijk al eens eerder geweest (check hier de post daarover met de leukste dingen om te doen rondom Kilkenny) en het feit dat ik nog een keer terug wilde zegt al genoeg toch? Wat een heerlijk stadje is het. Klein maar fijn.

Kilkenny castle 1

We probeerden dezelfde foto te maken bij het kasteel die ik toen met Jody had gemaakt met de zelfontspanner. Maar uh, Jody bleek een beter model te zijn dan Tom en bovendien waaide het dit keer tien keer harder. Dus mijn haar werkte ook niet mee, maar we hebben een goede poging gedaan!

The Butcher

Ook deze keer gingen we uit eten bij The Butcher. Als je van een goed stuk vlees houdt en uberhaupt van lekker eten dan is The Butcher een absolute must. Grappig was ook dat iedereen tegen wie we vertelden dat we gingen eten bij The Butcher meteen enthousiast was. Vorige keer maakte ik de fout om gerookte aubergine te bestellen. Op zich niks mis mee, maar je komt hier voor het vlees van lokale koeien. Ongelofelijk lekker!

Verder waren we eigenlijk te kort in Kilkenny en hadden we hier beter twee nachten kunnen boeken. Waarom… lees je straks in het volgende stuk van Kilkenny naar Wicklow.

Pembroke hotel

Pembroke Hotel Kilkenny

De vorige keer met Jody sliepen we in het Pembroke hotel en dat was zo goed bevallen dat ik hier dit keer ook een kamer had geboekt. Het Pembroke ligt aan de main street, midden in het centrum en heeft een eigen parkeerterrein. Dat is handig want parkeren in Kilkenny is wat lastiger. En ze wisten nog wie ik was ook! Dat vond ik wel een plus moet ik zeggen. De meiden achter de receptie zijn ook stuk voor stuk toppers. En als extra hadden we op de kamer een bord met lekkers waarop in chocola stond geschreven “Welcome back” Dat is toch best service.

Ontbijt is hier ook niet standaard inbegrepen maar voor € 11,- of € 12,- bij te boeken. Slapen in het Pembroke hotel kan al vanaf € 86,-.