20180505 W6A2226 1
1500
HomeOm te zienRoadtrip Oost USA – van koud tot heet!
UsaUSA

Roadtrip Oost USA – van koud tot heet!

Roadtrip USA | simoneskitchen.nl

Van New York tot Miami

Wat een fantastische reis hebben we gemaakt! We zijn begonnen in New York hebben daar na drie dagen onze huurauto opgepikt en van New York zijn we vervolgens naar beneden gereden en eindigt in Miami. Dat klinkt natuurlijk korter dan dat het was. Hahaha… We begonnen in New York met temperaturen van net even boven het vriespunt. Het was koud!!! En in Miami was het een graadje of 35˚C toen we wegvlogen. Dus ja temperatuurverschillen hebben we wel gehad zeg maar! Het verslag van onze reis vind je hier, uitgebreidere verhalen volgen nog en zal ik hier ook linken.

Eerst wat tips

We huurden onze auto, een fraaie Nissan Altima (ik wil er nu ook zo eentje trouwens, wat een fijne auto!!) via Sunny Cars. Het prettige van dit verhuurbedrijf is dat alles is inbegrepen. Je hoeft je dus nooit druk te maken over aanvullende verzekeringen. Goedkoop was het niet aangezien we een one-way hadden. Logisch want onze auto eindigde natuurlijk in Miami. Dat kost altijd extra geld, maar goed… Sunny Cars is wat mij betreft een absolute aanrader. We kozen voor een iets luxere auto omdat we al met al meer dan 3000 kilometer hebben gereden. Dan is het echt wel prettig om niet in een klein autootje te rijden.

20180505 W6A2226

Tweede aanrader is het kopen van een datacard. Wij kochten er eentje in New York via AT&T maar je kunt ze ongetwijfeld goedkoper vinden. Ik betaalde $ 60,- voor onbeperkte data in de US. Dat was een gouden zet want je gebruikt je data echt overal en vooral met een huurauto. Onze navigatie had anders een heel stuk ingewikkelder geweest.

Derde tip is de app Waze. Dit is een navigatie en vergelijkbaar met Google Maps maar 7000 keer gebruiksvriendelijker. Gratis ook nog. We zagen in New York alle taxi chauffeurs die app gebruiken dus op onze vraag wat het was hebben we de app meteen gedownload. En we gebruiken hem nu ook thuis want hij werkt hier ook. Hij geeft tevens wegwerkzaamheden aan, als er een ongeluk is gebeurd of iets anders aan de hand is onderweg. Bovendien kun je je bestemmingen al van tevoren opzoeken en opslaan. Ook fijn dat de straatnamen gewoon uitgesproken worden en niet zoals in Google maps met een wel hele vreemde uitspraak. Dat maakt het echt makkelijker.

New York

Nou ja New York heeft geen introductie nodig lijkt me zo of wel? We verbleven hier in een Airbnb appartement in de hippe wijk Brooklyn. We zaten in Bedford Stuyvesant, een wijk die voorheen niet zo’n beste naam had maar die momenteel up & coming is. Prima om te verblijven met de metro om de hoek.

20180417 W6A1293

Wat hebben we allemaal gedaan in New York? Best veel eigenlijk in de korte tijd die we hadden: we zijn natuurlijk naar het 9/11 museum geweest, hebben Chelsea market verkend (aanrader!), hebben ’s avonds The Ride gedaan (leuk maar eigenlijk te duur voor wat je ervoor krijgt), zijn omhoog gegaan op Rockefeller en zijn natuurlijk over de Brooklyn bridge gelopen. Op de mooiste dag hebben we een boottochtje naar Statue of Liberty gemaakt, want dat hoort er toch ook wel bij.

We hadden uiteindelijk maar twee en een halve dag in New York en dat is natuurlijk per definitie veel te weinig, maar goed. Keuzes, keuzes. Qua eten vond ik de noodle bar van David Chang een aanrader. Erg lekker. Over het vervoer met de taxi in New York schreef ik al een artikel.

Philadelphia

Wat een fijne stad is Philadelphia! Al meteen als je aankomt voel je dat de sfeer totaal anders is dan in New York. Hier merk je toch echt wel het ‘grote stad’ syndroom. Mensen zijn wat onaardiger en gehaaster. In Philly is dat een stuk minder. Absolute aanrader. Wat erg leuk is om te doen hier is de Reading Terminal market. Een soort indoor markt met allerlei foodtentjes. We probeerden er de beroemde Philly cheesesteak (ok, die viel een beetje tegen) en aten er de lekkerste donut ever bij Beilers. Mensen staan hier echt in de rij om er eentje te bemachtigen (of meestal een hele doos overigens)

Eastern State Penitentiary | simoneskitchen.nl

’s Avonds aten we verrassend lekker bij Tinto, een soort tapasbar, maar verwacht niet de Hollandse tapas. Dit was wel een niveautje hoger. Erg lekker! Ook een aanrader is The Dandelion. Een soort Engelse pub maar dan op zijn Amerikaans… 😉 Lekkere sfeer en prima eten.

Museum of art philadelphia | simoneskitchen.nl
Museum of Art

In Philadelphia bezochten we ook de verlaten Eastern State Penitentiary. Al je houdt van verlaten en vervallen gebouwen dan is het een must see. Ik vond het in ieder geval erg leuk. Ook ginig is het Mütter museum. Een soort vreemde collectie van medische wonderen.

Met veel schedels, rare uitwassen van het menselijk lichaam en siamese tweelingen op sterk water. (en nog veel meer) Als niet museum liefhebber vond ik dit dan wel een leuke. We bekeken ook het Philadelphia Museum of Art. Voor mij veel te veel schilderijen, maar als je van kunst houdt een absolute aanrader.

Meer over Philadelphia vind je in de zes dingen die je zeker moet doen in Philadelphia

Washington

Van Philly reden we verder naar Washington. Hier waren we maar kort (1 nachtje) en echt op doorreis. Op zich vond ik Washington niet heel erg bijzonder maar zoals gezegd we waren er kort. Wel een absolute aanrader is het Museum of Natural History.

Gratis en super leuk om een paar uur rond te kijken. Hou er wel rekening mee dat het een populair museum is (want gratis) en dus erg druk. Het witte huis hebben we natuurlijk ook gezien, maar dat vond ik eigenlijk een soort anti climax. Ik had een veel indrukwekkender gebouw verwacht. Haha… (en als ik dan kijk naar plaatjes van het White House dan denk ik maar zo dat we The real deal helemaal niet gezien hebben…)

Washington | simoneskitchen.nl

Charleston

Van Washington reden we in een rit van ruim 800 km door naar het zuiden. South Carolina om precies te zijn waar we belanden in het mooie Charleston. En we werden direct een beetje verliefd op deze fijne stad.

Onze B&B, Barksdale House Inn werkte daar zeker aan mee. Het weer overigens niet, want de tweede dag in Charleston regende het echt pijpestelen en zwol de wind aan tot stormachtige proporties. Nu zijn we wel tegen wat nattigheid bestand maar het ging zo tekeer dat we ’s middags moesten schuilen in ons hotel. Er was geen beginnen meer aan en als je eenmaal koud en nat bent is de lol er snel af natuurlijk. Jammer, want we hadden graag nog wat meer van Charleston gezien. Aanrader voor diner daar is Basil, heerlijk Thais eten! Hier vind je het uitgebreidere verslag van Charleston.

Charleston | simoneskitchen.nl

Savannah

Gek genoeg was onze eerste indruk van Savannah, na Charleston niet meteen de beste. Misschien doordat we als eerste de tourische route liepen. Gelukkig veranderde dat de tweede dag snel tijdens een superleuke foodtour die we deden. Door de foodtour vonden we allerlei leuk adresjes waarvan je hier alle details vindt in het artikel over de lekkerste plekjes om te eten in Savannah.

Collins

Sowieso vonden we The Collins Quarter een aanrader voor een lekker ontbijt of lunch en voor de allerlekkerste hamburgers is een bezoekje aan The Green truck een aanrader. Treylor park vonden we ook een aanrader. Niet zoals je misschien verwacht een park met foodtrucks maar gewoon een restaurant met erg lekker streetfood. De taco’s zijn er geweldig! Dus zeker proberen!

Het had ons wel leuk geleken om een ritje met een paard en wagen te maken door Savannah totdat we erachter kwamen dat je daarvoor $ 160,- moest betalen. Eh… nou laat dan maar zitten dan lopen we wel!

Cocoa beach

Van Savannah reden we door het diepe zuiden in en kwamen we in Florida aan waar onze eerste bestemming Cocoa Beach was. Hier verbleven we in The Inn at Cocoa Beach. Een geweldig fijn hotel. Echt aan alles is hier gedacht om je een fijne tijd te bezorgen.

Gedurende de hele dag kun je koffie en ijsthee pakken, er liggen vers gebakken koekjes, je kunt je eigen cocktails mixen in de keuken en als je niet van zand houdt kun je gerust een middagje aan het zwembad loungen. Nu zijn wij niet van die strandtijgers dus voor ons was twee nachten hier wel voldoende.

Overigens een aanrader om een bezoekje te brengen aan de mega surfshop van Ron Jon die daar zit. Ook als je niet van surfen houdt want er is genoeg te zien en beleven daar. En 24 uur per dag open! (want stel je voor dat je om 3 uur ’s nachts ineens een surfboard wil kopen!)

20180428 IMG 9546
The Inn at Cocoa Beach

Sanibel Island

Van Cocoa Beach reden we door naar Saint Petersburg en daar bleven we maar 1 nachtje. Omdat je die gerust kunt overslaan heb ik hier verder geen tips voor. Het was zeker niet de meest interessante stad al zit er wel het Dali museum.

Dus ben je kunstfan dan wil je daar wellicht nog heen. Wij reden de volgende dag in ieder geval snel door naar Sanibel Island. We verbleven hier in een fijn appartement van The Colony Inn. Maar daar hadden we natuurlijk weer het ‘o het is ook een strand’ gevoel. Hahaha… Natuurlijk zijn we er naar het strand geweest en zijn we het eiland over gereden. Je kunt erg lekker eten bij Gramma Dot voor verse vis. Het is een populaire plek dus verwacht een wachttijd als je erheen gaat.

Key West

Key West is natuurlijk zo’n dingetje dat je gedaan ‘moet’ hebben als je dan toch in de buurt bent. Maar om eerlijk te zijn hadden we het waarschijnlijk overgeslagen als we het nu over moesten doen.

Ten eerste zijn de prijzen er waanzinnig duur, het is er mega toeristisch en twijfelachtig of het nou wel of niet zo leuk is. We verbleven er maar 1 nachtje, juist ook weer door die idiote prijzen, en daardoor konden we dan ook net weer niet de dingen doen die misschien wel leuk waren geweest.

Ik had graag een dolfijnenboottochtje gemaakt, maar de timing kwam simpelweg niet uit. De rit naar Key West is laaaaang over alle eilanden en ik had me die iets spectaculairder voorgesteld maar het is vooral een hele lange saaie weg. Tuurlijk heb je best mooie vergezichten her en der maar of dat nou opweegt tegen die lange rit? Wij vonden van niet.

Wat wel heel grappig is op Key West zijn de kippen en hanen die overal rondscharrelen. Blijkbaar staan ze daar om bekend. De vroegere bewoners waren wat nalatig waardoor de kippen ontsnapten en een heel eigen leven zijn gaan leiden… 🙂

20180502 W6A2088
Meest zuidelijke strand van Amerika

Miami

Welcome to Miami…. Man, elke keer als ik over Miami praat begin ik weer dat nummer van Wil Smith te zingen.. 🙂 (en ik kan helemaal niet zingen dus nou dan weet je het wel…)

20180505 W6A2187

Vanaf Miami zit je relatief dicht bij de Everglades dus we zijn daar natuurlijk een tochtje gaan maken met zo’n propellerboot. Ik weet eigenlijk niet hoe ze heten, volgens mij is de naam niet goed, maar het was leuk om te doen. We kozen voor een kort ritje. Nog even getwijfeld over een privetocht maar dan betaal je dus $ 250,- en ik betwijfel of je echt meer ziet dan wij hebben gedaan in dat halve uurtje. Het is ook meer de ervaring dan dat je echt mega veel ziet. Twee kaaimannen en wat vogels was de score. Gewoon een leuk om te doen dus.

20180504 W6A2098
Kaaimannen spotten in The Everglades

Miami was flink heet maar gelukkig was ons appartement heerlijk koel. Nou klinkt het net alsof we de hele tijd in het appartement zaten. Haha. Dat was zeker niet het geval. De highlight van Miami vonden we absoluut Wynwood. Een wijk die ook up and coming is met een hoop leuke restaurantjes, winkeltjes en cafe’s. Maar – en daar is de wijk beroemd om – vooral veel muurschilderingen. De hele wijk is ermee vol gekladderd. De een nog mooier of leuker dan de ander. We vonden het zo leuk dat we er twee keer naar toe zijn gereden. Wel even goed om te weten is dat je daar alleen kunt parkeren via je mobiel. Ja of met een app maar de app kun je niet downloaden omdat het in de Amerikaanse appstore zit. Dat werkt niet. Via je mobiel gaat het prima maar je moet dan wel een data abonnement hebben voor de US. Er zijn volgens mij ook wel een paar parkeergarages maar dat is wellicht nog goed om te weten! Nog veel meer foto’s van Wynwood post ik binnenkort!

20180505 W6A2162
Supergave streetart in Wynwood

En dat was dan alweer ineens drie weken verder. Time flies! Het was een ontzettend gave trip maar wel ook meteen een van de duurdere die we de afgelopen jaren hebben gedaan. Door de stand van de dollar is het niet voordelig en prijzen voor een beetje fatsoenlijke maaltijd zijn er niet snel onder de $ 100,-. Heb je een appartement dan kun je natuurlijk makkelijker zelf iets koken als je dat zou willen maar als je dat niet hebt dan ben je aangewezen op de restaurants.