Tijd om weer eens een update te geven van mijn missie om meer uit mijn blogs te halen. Nou, wat zal ik ervan zeggen? Ik vertelde in de eerste post al dat ik nogal ongeduldig van aard ben. Dus het feit dat er nog niet heel veel wereldschokkende veranderingen hebben plaatsgevonden irriteert me. Want waarom gaat dat niet wat sneller?

Een van de belangrijkste dingen om mijn sites beter te laten scoren is natuurlijk seo. (search engine optimization) Want tjonge, jonge… dat heeft echt nog wel wat aandacht nodig. En het gaat niet snel, want wil je het goed doen heb je eerst wat keyword research nodig. Dan moet je goed kijken naar de post. Is de tekst aan een update toe? Dat is in 99% van de gevallen zo. Moet er een nieuwe foto komen? Ook dat is – voor de oudere posts – vaak wel nodig. Nog afgezien van het feit dat ik sommige originelen kwijt ben, kunnen sommige foto’s echt niet meer door de beugel.
SEO
Seo zelf is ook geen absolute wetenschap. Google veranderd regelmatig de regels en het algoritme en nu heb ik ’toevallig’ de pech dat ik vorig jaar twee keer de sjaak ben geweest. In juni/juli 2021 was er een update en in november nog eentje. In beide gevallen heb ik te maken gehad met een flink drop in verkeer op bijna alle posts. Tot juni 2021 ging ik als een speer. Daarna kakte de hele boel flink in.
Nog afgezien van het feit dat dat enorm demotiverend werkt heeft het natuurlijk ook invloed op mijn inkomen. Dus echt heel lekker is dat niet. Natuurlijk zijn sommige dips seizoensgebonden, maar daar kun je echt niet alles mee verklaren.

In de post hierboven kun je goed zien dat er een grote dip is in november. In de afbeelding hieronder kun je zien dat er een dip is in juni én in november.

Gedeeltelijk is het wel te verklaren want waarom zou Google iemand naar mij sturen als er geen nuttige informatie in een artikel staat? Dat is een van de redenen vermoed ik. Maar het verklaart niet alles. Nu is google sowieso al niet te verklaren maar dat even terzijde. Dus ja die seo blijft wel een aandachtspuntje. Of aandachtsPUNT meer.
Dat het wel werkt blijkt uit deze post. Waar het blauwe vinkje staat onder de grafiek is het moment dat ik de post heb geupdate met nieuwe foto’s en nieuwe tekst. Die eerste piek is altijd dankzij het delen op social media en pinterest. In totaal is die post gestegen met 134% ten opzichte van vorig jaar. Dus het werkt wel.

Enorm veel werk
Je zult misschien begrijpen dat het updaten van al die content echt niet een twee drie gebeurd is. Ik heb op Simone’s Kitchen 2700 posts. Sommigen zijn de moeite niet waard om naar te kijken dus ik focus me nu vooral op de posts die het net niet goed doen of een mega dip hebben gekregen in juni en november. Voorlopig zie ik er nog geen resultaten van behalve op sommige posts. De aanhouder wint zullen we dus maar zeggen!